Öl efter träning

improveme.se

Skulle det sitta fint med en öl efter ett långt träningspass? Varsågod, knäck en bira – det gynnar träningen.

Här är något att skåla för: att dricka öl efter träningen kan ha bättre effekt på kroppen än sportdrycker.

– Den typiska tumregeln är att spara återhämtningsdrycken till träningssessioner som varar minst en timme, och den formula du väljer bör matcha din träning, säger Brian Parr, biträdande professor i träningslära på University of South Carolina Aiken.

Efter ett hårt styrketräningspass behöver kroppen protein, men efter nästan alla träningssessioner så kan kroppen återhämta sig med antioxidanter, tror forskare.

– Det finns en teori om att träningsorsakade muskelskador är kopplade till fria radikaler i kroppen, som skapas när man tränar, säger Parr.

Det finns många drycker som är packade med antioxidanter. Nedan hittar du fyra exempel, och det sista kommer inte göra dig besviken.

Efter styrketräning: Chokladmjölk
Dietister säger att mjölk är bra för muskelbyggande, eftersom att mjölkintag efter styrketräning ger musklerna rätt bränsle för att återhämta sig och växa. Genom att lägga till exempelvis chokladsocker så smälts proteinet ner snabbare än vanlig mjölk. Det här gör så att musklerna blir redo att användas snabbare.

Efter löppass: Sportdryck
Efter ett intensivt springpass så måste kroppen ersätta de salter och vätskor som förlorats. En traditionell sportdryck som innehåller salt, socker och såklart vätska, återställer elektrolytnivåerna och hindrar kroppen från att bli uttorkad.

Efter uthållighetsträning: Körsbärsjuice
Antioxidanter är nyckeln till att begränsa inflammationer och skador efter uthållighetsaktiviteter, tror forskare. Syrliga körsbär anses vara en av de mest antioxidant-rikaste
superfrukterna, och studier visar dessutom att ett glas av detta håller
borta skador och muskelstyrkan kommer tillbaka snabbare.

Efter extrem uthållighetsträning: Alkoholfri öl
Med extrem träning menar vi exempelvis de gånger du har tränat i månader för ett maratonlopp eller liknande. Dessa event blir oftast så intensiva när de väl utförs, att de kan höja kroppens inflammationsnivåer, och därmed försvaga immunsystemet.

Forskare i Tyskland har dock upptäckt att alkoholfri öl veckorna före och efter ett högintensivt träningspass ökar kroppens immunförsvar. Den hemliga ingrediensen är dryckens naturliga ämne polyfenol, en antioxidant som både är antipatogen och antiinflammatorisk.

Bildspel: Öl efter träning

Bildspel: Öl efter träning

kevin.krooks@improveme.se

2012-09-08 06:00:00

Publicerad: 8 september 2012

Bli brun utan att bränna dig

Vårsolen lyser starkt i hela Sverige