Spring snabbare med rätt löpteknik

improveme.se

Att kunna springa snabbare är varje löpares högsta önskan. Men när du börjat springa regelbundet är det inte det lättaste att få upp farten. Läs om hur du lyckas med rätt teknik.

Om du vill få upp konditionen snabbt och enkelt utan att släpa dig iväg till gymmet är en löprunda ultimat. Att du dessutom blir piggare av att vara ute i friska luften gör det hela till en riktigt bra träningsform. Men att variera din löpteknik är inte det lättaste. När du väl vant dig vid att komma ut i spåret en eller ett par gånger i veckan kan det vara en bra idé att försöka sätta upp mål så att du successivt ökar tempot.

En grundregel inom löpträning är att först bygga upp uthålligheten. Börja med att bygga upp en bas genom relativt långsam distanslöpning innan du fokuserar på din tempoförmåga. Rent fysiologiskt innebär det att du tränar upp grunduthålligheten i såväl muskulaturen som hjärt-lungfunktionen så att den senare klarar av större påfrestningar genom snabbare löpning. Tack vare grunduthålligheten kommer kroppen senare klara av att återhämta sig snabbare och risken för överbelastningsskador minskar.

Som oerfaren löpare blandar man lätt ihop begreppen löpteknik och löpstil. Löpteknik handlar om att hitta ett rörelseschema som är energisparande vid varje given hastighet, medan löpstil mer handlar om hur högt du exempelvis kickar upp underbenet efter frånskjut. Så länge dina rörelser inte är direkt felaktiga finns det ingen anledning att ändra eller justera din löpstil.

Många känner däremot
ofta en osäkerhet vad som är löptekniskt rätt och fel. Direkta löptekniska fel måste man åtgärda innan man ger sig på regelrätt tempoträning. Ju fortare du springer desto högre blir kraven på tekniskt riktiga löpsteg. Några vanliga fel kan vara fel hållning, exempelvis då du lutar överkroppen för långt framåt, pikar i höften eller tar för långa steg.

Fokusera på att göra rätt från början. Fram med bröstet och sträck på ryggen och spring så avslappnat du kan i ett snabbt, kontrollerat tempo. Knutna nävar eller grimaserande ansikte för inte förekomma. För att få in rätt höftläge kan du i stillastående spänna skinkorna och rotera nedre delen av bäckenet framåt-uppåt.

När du fått
in rätt teknik och jobbat upp en stabil kondition bör du vara redo för tempoökning. Men ta det lugnt. Våga utmana dig själv, men kom ihåg att göra det stegvis.

Bildspel: Spring snabbare med rätt löpteknik

Bildspel: Spring snabbare med rätt löpteknik

isabella.eklof@improveme.se

2014-10-25 10:55:00


Text:
Publicerad: 25 oktober, 2014