Därför ska du träna på morgonen

improveme.se

Svårt att komma iväg till gymmet efter jobbet? Träna på morgonen i stället. Då förbränner du som mest  – samtidigt som du behåller fokus resten av dagen.

Vi vet att det är svårt att hinna med att träna en månad som denna. Eftermiddagarna är ofta fullbokade med både julklappsinhandling och julbakande. Men kanske är det vid dessa tider som det är allra viktigast att se till att röra på sig. Så när ska detta ske? På morgonen såklart!

Det kan låta som tortyr att behöva gå upp på morgonen för ett hårt träningspass. Men med enkla medel behöver det inte bli så jobbigt. Här följer fem anledningar till varför du bör snöra på dig joggingskorna på morgnarna.

Du ökar ämnesomsättningen

Genom att börja dagen med ett träningspass sätter du igång ämnesomsättningen ordentligt. Detta betyder att du lättare kommer förbränna den mat du äter under dagen.

Du behåller fokus

Du kommer kunna träna utan att bli distraherad. På morgonen är det få människor som känner sig manade att skicka iväg ett sms eller mail. Inte ens Instagram har vaknat under de tidiga timmarna. Telefonen kommer inte att stjäla fokus från träningen.

Du undviker folkströmmen

Det är först på eftermiddagen som gymmen fylls ordentligt. Går du dit tidigt på morgonen slipper du trängseln i både gymmet och omklädningsrummet.

Du får det överstökat innan ”happy hour”

Risken att du kommer träna efter en ”after work” med kollegorna är minimal. Trots att du känner dig bra till mods och kanske lite piggare efter ett glas vin så är det inte en god idé att besöka gymmet efter alkoholkonsumtion. Alkoholen gör dig uttorkad och försämrar din prestationsförmåga.

Du känner dig bra
Efter ett hårt träningspass har kroppen fått en riktig boost av endorfiner. Denna välbehagskänsla kommer förse ditt sinne med bra energi under hela dagen och automatiskt få dig att göra sunda val -som att avleda dig från skräpmat. Det har visat sig att människor som tränat och därmed känt sig sunda hellre fyller på med nyttig mat än dålig.

Bildspel: Därför ska du träna på morgonen

Bildspel: Därför ska du träna på morgonen

ebba.lindstrom@improveme.se

2013-10-16 14:16:00

Publicerad: 16 oktober 2013

Slipp torr hy i vinter

Så håller du huden len och fräsch