Matallergisk? Tänk på det här!

Att äta ute på lokal är inte alltid självklart och enkelt för den som har matallergi. Astma- och Allergiförbundet ger här några enkla tips för att göra besöket på restaurangen så säkert och bra som möjligt.

Det har blivit allt vanligare att restauranggäster har önskemål om en anpassad kost vid restaurangbesök. En del av gästerna har allergi eller överkänslighet mot mat och blir sjuka om de får i sig något som de inte tål. Det enda en person med allergi kan göra för att undvika att bli sjuk är att se till att maten inte innehåller det som orsakar allergin. För dessa gäster är det nödvändigt att restaurangen kan informera om vad maten innehåller.

– Att äta mat på lokal kan sätta guldkant på tillvaron. Att samlas runt en måltid i trevlig miljö, få dela gemenskap, njuta av den service som en restaurang kan ge och känna trygghet när det gäller matens innehåll och hantering – det önskar jag att alla kunde få uppleva, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Här följer tre tips på vad som kan vara bra för gästen att tänka på:

– Informera restaurangen om ditt besök och dina allergier i god tid innan det planerade besöket. De flesta restauranger är vana vid att hitta alternativ till den som behöver och hjälper gärna till med det.

– Tala om vad du inte tål och ge gärna exempel på vad du kan äta.

– Uppmana restaurangen att kontakta dig vid alla eventuella frågor som kan uppstå. Hellre en gång för mycket än tvärt om.

Tips till restaurangen:

– Restaurangen kan öka tryggheten för gästen och förenkla flödet i restaurangen genom att innehållsdeklarera alla rätter som finns på julbordet.

Fakta om allergimärkning
Från den 13 december 2014 är alla som säljer och serverar mat skyldiga att kunna informera om maten innehåller någon ingrediens från ”allergenlistan”. Den som har allergi eller är glutenintolerant ska därför alltid kunna få kännedom om maten innehåller ingredienser som till exempel mjölk, ägg eller vete. Det mest optimala är förstås om samtliga ingredienser deklareras. Då kan gästen själv lättare ta beslut om vilka produkter som passar.

Information kan ges muntligen eller skriftligen. Är informationen muntlig ska restaurangen skriftligt upplysa om att information finns att få. Skriftlig information om allergener kan exempelvis finnas på menyn, i ett informationsställ eller på en särskild skylt eller skärm.

Ungefär 8 procent av alla barn och 15 procent av alla vuxna har någon form av matallergi. Den mat som oftast ger allergiska reaktioner är mjölk, ägg, fisk, skaldjur, baljväxter som jordnötter och soja, olika nötter, fröer och vete.

Artikeln publiceras i samarbete med Vinsider.se

Redaktionen
Publicerad: 5 januari 2017
Foto: Alamy

Arbetar du med en psykopat?

Här är varningstecknen som gör att du måste se upp