Ungdomar och hälsa

Är du över trettio? Känner du att det är dags att börja tänka på hur din kropp mår? Då är hälsa något för dig! Ni andra kan fortsätta med det ni höll på med…

Målgruppen för dagens hälsopress tycks främst vara kvinnor som passerat trettiostrecket. Troligtvis beror det på att de är de primära konsumenterna. Betyder det att vi andra inte är intresserade av våra kroppar och vår hälsa? Nja, det kanske stämmer i viss utsträckning men jag köper det inte riktigt.

Kvinnor över 30

  När en tidning medvetet riktar sig till kvinnor över 30 och lockar med ämnen som är relevanta för just kvinnor över trettio blir, inte helt förvånande, just kvinnor över trettio intresserade. Man är med och skapar ett intresse. Jag, som ung man bryr mig till exempel inte direkt om vilken mat som är bra mot pmsbesvär, hur man tränar bort en ”gravidmage” eller vilka ämnen som är bra mot klimakteriebesvär.

Varför finns det ingen vilja att satsa på andra målgrupper? Vad händer om man istället riktar sig till män eller kanske ungdomar? ”Nej det finns inget intresse i den åldern, allt som rör sig i huvudet på tonåringar är moppar, sex, smink, kläder och möjligtvis lite gym”. Så låter det i branschen, men vad kan det tänkas bero på då?

Man skapar ett intresse

  Många har antagligen bläddrat i ett ”livstilsmagasin” som riktar sig till killar och tjejer i 15-årsåldern och uppåt. Där står allt om nya mp3-spelaren med inbyggd espressomaskin, Hollywoodikonernas vilda festande och vilka kläder man bara måste ha. Visst, inget fel i det. Men vad jag menar är att man till stor del skapar ett intresse.

Hur länge behöver vi vänta för att få ett forum som riktar sig till oss? Är det bara jag som har missuppfattat eller är det inte så att när kroppen växer och utvecklas är det som viktigast vad man stoppar i sig och att man rör på sig. Det går till viss del att reparera senare i livet men man kan aldrig lägga om grundplåten.

Sälja fruktsallad

  Jag säger inte att det enbart är hälsopressen och alla livstilsmagasin som ligger bakom problemet med det bristande intresset, men de gör inte något för att förbättra saken.
Kanske måste korvgubbarna en vacker dag sadla om och börja sälja fruktsallad och man får frågan ”färsk tomat och dijonsenap på den?”.

Okej det kanske är lite väl att gå händelserna i förväg men vad säger ni, är det inte dags att att vi tar tag i det här nu?

Bildspel: Ungdomar och hälsa

Bildspel: Ungdomar och hälsa

2007-11-30 20:55:00

Publicerad: 30 november 2007

13 skönhetstrick alla borde känna till

Här är tipsen som plockar fram ditt snyggaste jag