Trender och värderingar hos svenska män har förändrats under fem år. De har gått från att vara metrosexuella till maskulina. Det visar en studie som Discovery Channel har gjort.
Svenska män har blivit allt mer måna om att bekräfta sin maskulinitet. Experter tror att det kan bero på att de i större utsträckning ägnar sig mer åt barn och hushållssysslor i och med att samhället blir mer jämställt. Därför tar de till metoder för att bekräfta sin maskulinitet genom att påverka sitt yttre.
För drygt fem år sedan, 2007, utförde Discovery Channel sin första studie på män i åldern 18-49 år. Av den framgick att en majoritet av svenska mäns stolthet låg i utseendet. Mer än var femte man uppgav också att de använde mer hudvård än tidigare.
Idag har trenden vänt. I uppföljningsstudien Species – The Changing Face of Men deltog omkring 16 000 män från hela Europa. 1000 av dem var svenskar. En majoritet av dem berättade att de inte längre tycker att det är viktigt att se bra ut. Hudvårdsprodukter verkade inte heller lika populära bland männen idag. Maskulinitet och styrka är istället ord männen använder för att beskriva sig själva.
Syftet med dessa två studier var att utreda vad som har förändrats för män under de senaste fem åren då mycket har hänt i samhälleliga, sociala, ekonomiska och politiska områden. Discovery Channels studier är de enda existerande studierna om europeiska män i denna omfattning.
2013-02-21 07:00:00