Metrosexualitet

I snitt spenderar svenska män 489 kronor varje månad på utseende – och då är hårklippning inkluderad.

Detta visar en undersökning som tidningen King genomfört med 1 117 män som underlag. Siffran kan kanske te sig något låg när man sneglar på vad en enda schampoflaska kan kosta men svenska män har ändå blivit allt större konsumenter av skönhetsprodukter och lägger ner allt mer tid på att vårda sitt utseende.

För bara några år sedan var det knappast något man talade högt om att en man plockar sina ögonbryn eller använder en fuktighetskräm -än mindre mascara!

Idag har dock de flesta stora mode och dofthus, i jämnställdhetens namn, tagit fram herrkollektioner inom såväl makeup som hudvård så ämnet börjar avdramatiseras allt mer men trots detta visar tydliga siffror från branschen att näthandeln för just herrprodukter är väldigt dominerande.

Vad kan vi lära oss av detta? Ja, det finns väl egentligen två tankar; antingen är vi killar lata men smarta och handlar på bekvämaste möjliga sätt eller så tycker vi ännu helt enkelt att det är lite pinsamt att handla skönhetsprodukter och tillåta oss vara lite fåfänga.

Själv gillar jag både nätet och att besöka butiker -nätet för dess urval och butikerna för kunnig personal och snabb leverans!

Bildspel: Metrosexualitet

Bildspel: Metrosexualitet

2007-11-30 18:12:00

Publicerad: 30 november 2007

Arbetar du med en psykopat?

Här är varningstecknen som gör att du måste se upp