Årets lista över de 100 mäktigaste inom svenskt herrmode offentliggjordes i fredags på den årliga galan. Det är modemagasinet KING som varje år utser namnen med mest inflytande i branschen.
Årets vinnare, Mattias Magnusson (th i bild ovan), är Acnes framgångsrika VD. Han kammade hem förstaplatsen och har därmed störst inflytande på hur svenska män klär sig enligt KING.
På listans andra plats hittar vi förra årets vinnare, H&M MANs chefsdesigner Andreas Löwenstam och trean Lena Patriksson Keller är grundare av PR-agenturen Patriksson Communication.
– Jag är så klart hedrad och tycker det är extra kul att Acne Studios uppmärksammas på hemmaplan. Vi har en ambition om att bygga ett modehus som kan mäta sig med de absolut starkaste internationellt och jag ser KINGs utmärkelse som ett tecken på att våra ansträngningar uppskattas, säger Mattias Magnusson om vinnarnomineringen.
Festen hölls på Operakällaren under fredagskvällen och KINGs chefredaktör Per Nilsson (tv i bild ovan) var prisutdelare.
Här är juryns vinnarmotivering:
Inte nog med att de får svenska män att se bättre ut, de får även internationella designers att vända blickarna norrut mot ett litet bankpalats i Gamla Stan i Stockholm. Acne Studios gör allting rätt just nu, och belönas med framgång som är lika uppenbar vare sig man lyssnar på kritiken eller räknar kapitalet. Mellan visionären Mikael Schiller och kreatören Jonny Johansson står Mattias Magnusson, den samlande kraft som driver vinstmaskinen Acne Studios i en och samma riktning. Under Mattias tid som VD har omsättningen växt med 700 miljoner och i år är det sannerligen dags att ära den som äras bör: Mattias Magnusson är mäktigast i Herrmodesverige anno 2015.