Sveriges nya skönhetsdrottning

improveme.se

Sverige har plötsligt blivit en doftnation med flera storsäljare på den internationella parfymkartan. Vi tog oss ett snack med Emma Wiklund, grundare av skönhetsmärket Emma S, om hur det känns att ha en egen parfym.

Den svenska vågen har ju sedan länge varit påtaglig inom mode, inredning och musik. Men Sverige som skönhetsnation? Från en skönhetsmarknad mest förknippad med den franska huvudstaden, riktades blickarna för några år sedan oväntat norrut. Det hela började på den flådiga modegatan Rue Saint-Honoré i Paris. Butiken Colette har ju kommit att bli alltmer en institution när det kommer till morgondagens trender, och när de tog in svenska märket Byredo, hade svenskarna äntligen landat ett internationellt parfymhus.

Sedan dess har flera aktörer tillkommit på skönhetshimlen. Ekologiska produkter från C/o Gerd har rötter i svenska Lappland men har på sista tiden varit synonymt med storsuccé på varuhuset Barneys i Tokyo.

Samtidigt som eko aldrig varit så hippt och efterfrågat fortsätter sedan parfymmarknaden att utveckla sina lanseringar. Svenska Agonist omdefinierar inte bara synen på manligt och kvinnligt, utan lanserar parfymer i konstverk till parfymflaskor. Prisbelönta glaskonstnären Åsa Jungnelius, mest känd som kvinnan bakom Kosta Bodas ”Läppstiftet”, ligger bakom märkets vackra och påfyllningsbara flaskor.

Parfymbranschen har ju många gånger använt sig av stjärnstatus och välkända ansikten i sin marknadsföring. Men vad händer om man själv är känd och lanserar sin egen parfym?

Emma Wiklund, med egna märket Emma S, började sin resa i skönhetsbranschen redan för flera år sedan, då hon lanserade de första hudvårdsprodukterna. Improveme.se har mött den karismatiska svenskan som förra året lanserade sin första doft, Rue de Varenne.

Emma, en egen doft, hur många svenskar har egentligen det?
–Det är sant, det kanske inte är så många svenskar som haft en egen doft. Däremot finns ju till exempel det svenska parfymhuset Byredo redan.

Sant, men du har ju ditt eget namn på flaskan. Har det varit en dröm för dig?

–Ja, det kan man verkligen säga. Min passion har ju alltid varit hudvård men sen vi startade Emma S. och responsen varit så bra, kändes det som ett naturligt steg att släppa en doft.

Vad är det som är så speciellt med Rue de Varenne i Paris?
–Det var ju min första adress i Paris när jag kom dit som ung modell 1991. Där bodde jag i en liten lägenhet i ett före detta stall. Jag minns så väl hur förväntansfull jag var, doften av staden, intrycken.

Så det blev en Eau de Toilette?
–Jag var faktiskt inne på att från början lansera en Eau de Parfum, men min fantastiska parfymör Aurelien Guichard, tyckte att doften skulle bli för tung efter att vi bestämt åt vilket håll den skulle gå. Så det blev en EdT med toppnoter av liljekonvalj och päron. I hjärtat finner man apelsinblomma och vit mysk. Det som stannar kvar längst i en doft är basnoterna som här består av ljus mocka, vanlij och patchouli.

Kuriosa om Emma:

Emma Wiklund (fd. Sjöberg) är en av Sveriges största, internationella modeller genom tiderna med kampanjjobb för bland annat Versace och Lanvin. I början av 90-talet var hon tillsammans med Tyra Banks och Linda Evangelista med i George Michaels musikvideo till ’Too Funky’.

Bildspel: Sveriges nya skönhetsdrottning

Bildspel: Sveriges nya skönhetsdrottning

[email protected]

2014-11-19 10:55:00

Publicerad: 19 november 2014

13 skönhetstrick alla borde känna till

Här är tipsen som plockar fram ditt snyggaste jag