Skönhet för miljoner

Lyxiga skönhetsbehandlingar ökar.
I dag lägger svenskarna allt mer tid och pengar på sitt yttre.

Svenskarnas konsumtionsmönster ändrats markant. Delikatesser, skönhetsvård och hälsobehandlingar har vuxit i hela landet.

Inställningen till företag med fokus på livsnjutning har förändrats betydligt.

–Det är många svenskar som inte längre ser fina olivoljor, viner eller skönhetsvård som en lyx, utan ett intresse jämställt med heminredning eller resor. Om man måste välja, kanske man värdesätter en spa-behandling mer än att fixa i sommarstugan, säger Anita Radón som forskar i lyxkonsumtion på Stockholms Universitet till Svenska Dagbladet.

Nya konsumentprioriteringar som personlig träning har ökat. Idag finns omkring 600 personliga tränare i Sverige och efterfrågan är större än utbudet.

Skönhetsvård och spa är två områden som har exploderat på senare tid.

-Man har kanske inte råd med en Thailandresa, men kan trösta sig med en ansiktsbehandling. Det säljs aldrig så mycket kosmetik som när det är lågkonjunktur, konstigt nog, säger Raija Zallot, ordförande i Svenska estetikers yrkesförbund, till Svenska Dagbladet.

Bildspel: Skönhet för miljoner

Bildspel: Skönhet för miljoner

2007-12-13 01:34:00

Publicerad: 13 december 2007

Arbetar du med en psykopat?

Här är varningstecknen som gör att du måste se upp