Till vardags är hon skönhetsredaktör på Aftonbladet SÖNDAG. Men Agneta Elmegård är också en av jurymedlemmarna i hårvårdsjuryn inför KTF:s årliga skönhetsgala Swedish Beauty & Cosmetics Awards. Här berättar hon om juryarbetet.
Vilka kriterier har ni med i bedömningen när ni utvärderar produkterna?
-Vi bedömer allt från helhet, design och om produkterna håller vad de lovar. Vi tittar också på innehållet, känslan man får i håret och hållbarheten när man använt dem.
Ni har i år en separat jury för makeup/hudvård och en för hårvård. Vad finns det för fördelar med det?
-Fördelen är att vi kan koncentrera oss på just det som vi ska bedöma, hårvård. Och den andra kosmetikjuryn kan koncentrera sig på det som som inte har med hår alls att göra. Det lanseras så mycket produkter under ett år att arbetsbördan blir mindre om man delar upp det i två olika jurygrupper. I vår jurygrupp finns också spetskompetens i form av frisörer och stylister som dagligdags jobbar med hår i sitt yrke. I mitt eget yrke som skönhetsredaktör testar jag också otroligt mycket produkter hela tiden. Man märker direkt om det är en bra eller en dålig produkt med tveksamt innehåll.
Fanns det några produkter eller produktkategorier som överraskade dig?
-Ja, det har lanserats några riktigt bra hårvårdsprodukter det här året, som jag tycker håller vad de lovar. Vi var väldigt ense i juryn om slutresultaten. Vilka det är kommer ni att se på Swedish Beauty Award- utdelningen eftersom de är vinnare i sina olika kategorier. Generellt kan jag säga att svenska produkter håller hög kvalité och står sig bra bland internationella lanseringar mycket för att de är anpassade för den skandinaviska hårkvalitén. Men det finns ganska mycket som inte sticker ut alls, tyvärr.
Vad finns det för värde med denna typ av tävling?
-Jag tycker att det finns en vinst i att hela branschen samlas kring något som i grunden är positivt. Att låta en oberoende jury testa nya lanseringar kan ge producenterna ett kvitto på att de är rätt ute eller helt tvärtom ute och cyklar. Det är klart att det kan vara läskigt att bli subjektivt bedömda av en jury, men det kan också sporra andra att göra bättre och mer nyskapande produkter för framtiden. Vi blir också en länk till konsumenterna där vi testar åt dem och undersöker om produkterna håller vad de lovar. Lite som “testat och klart“. Producenten får en stämpel, en markör att använda sig av i marknadsföringen. Många som jag tyckte borde varit med i år med sina lanseringar var inte med. Ju fler som anmäler sina produkter desto rättvisare blir bedömningen eftersom urvalet blir större.
Vad har du för förhoppningar inför själva galan?
-Att det blir en sjujädrans rolig fest med mycket bubbel, både i glaset och i håret!
2011-04-07 09:33:00