Klicka vidare för att se alla vinnande produkter och motiveringar från Swedish Beauty & Cosmetics Awards.
Årets damdoft under 500 kr: Biotherm Eau d´Paradis – L´Oréal Luxury Products. Motivering: ”Som hämtad från paradiset är denna sprudlande, fruktiga sommarcocktail, som vi gärna sprinklar generöst över hela kroppen.”
Årets damdoft över 500 kr: Chloé Love – E Saether. Motivering: ”Kärlek vid första ögonkastet. Den varma och spännande notmixen är både 70-tals retro och chic. En blivande klassiker vi bara inte kan låta bli att älska.”
Årets herrdoft under 600 kr: Burberry Sport for Men – Alf Sörensen. Motivering: ”Här kniper man förstaplatsen med en både fräsch och sofistikerad doft i smart och snygg flaska som gjord för den moderna och modemedvetna sportkillen!”
Årets herrdoft över 600 kr: Marc Jacobs Bang – E Saether. Motivering: ”Designern har verkligen slagit huvudet på spiken med ett väl genomtänkt koncept från häftig hyvelspånsdoft till kaxig flaska.”
Årets kroppsvård under 100 kr: Dove Visible Care Duschcreme – Unilever. Motivering: ”Den ljuvliga doften och krämiga formulan är allt som behövs för att förvandla den dagliga duschrutinen till en riktig lyxstund.”
Årets kroppsvård över 100 kr (två vinnare): Biotherm Huile Elixir-Oil Therapy Body Oil – L´Oréal Luxury Products. Motivering: ”Ett flytande guld, som smörjer huden utan att kladda och en len citrusdoft som förenar mjukhet med fräschör.”
Årets kroppsvård över 100 kr (två vinnare): La Roche-Posay Lipikar Body Lotion – L´Oréal Sverige. Motivering: ”Här hittar du inget fluff bara en generös pumpflaska med lätt kroppslotion, som gör ett särdeles bra jobb med att få huden mjuk och smidig.”
Årets solprodukt: La Roche-Posay Anthelios XL Fluide Extreme – L´Oréal Sverige. Motivering: ”Som vi längtat! Äntligen finns denna pärla på den svenska marknaden. Skön, effektiv, säker och dessutom prisvärd den har allt man kan önska av en solprodukt.”
Årets ansiktshudvård under 200 kr: Vichy Normaderm Dagcreme – L´Oréal Sverige. Motivering: ”Ett lågmält yttre med ett förförande inre vi smälter för den här crèmen, som får huden att kännas len och behaglig. Bonus är smart tub, som ger perfekt mängd produkt i handen.”
Årets ansiktshudvård: 200-600 kr. Decléor Harmonie Calm Comforting Milky Gel-Cream Mask – Dermarome. Motivering: ”Med smart penselapplicering, härlig doft och formula som bäddar in huden i de härligaste ingredienser, är det här räddningen för skönhetstörstare med pressat schema.”
Årets ansiktshudvård över 600 kr: Dior Capture Totale One Essential – Parfums Christian Dior. Motivering: ”Snillrika och sympatiskt doftande droppar. Lika enkelt som effektiv att använda på huden redan efter en kort bekantskap har den lockat fram både friskhet och lyster.”
Årets hudvårdsserie för ansiktet: Dermalogica Clean Start – Skin Concept. Motivering: ”En helt enkelt klockren serie med snygg design och snillrikt utformade produkter, som både talar direkt till och tar sin målgrupp på allvar.”
Årets herrhudvård: Biotherm Homme High Recharge Energy Shot – L´Oréal Luxury Products. Motivering: ”Med en design som står ut, och en formula som väcker mannens hud till liv, är det här en riktig energikick i badrummet.”
Årets ansiktsmakeup under 250 kr: MAC Pro Longwear Concealer – MAC. Motivering: ”I en både praktisk och snygg pump kommer den här tunna och täckande concealern som smidigt sträcker ut sig över huden och suddar ut oönskade skönhetsfläckar.”
Årets ansiktsmakeup över 250 kr: Lancôme Teint Miracle – L´Oréal Luxury Products. Motivering: ”En bra väg in i foundationvärlden för den som ännu inte vågat testa. Det här underlaget jämnar ut hudtonen med magiskt lätt formula och ger dessutom enastående lyster.”
Årets ögonmakeup under 250 kr: L´Oréal Paris Color Appeal Quads – L´Oréal Sverige. Motivering: ”Asken som gör det lätt även för den ovana att pröva nya och, framför allt, flera färger tack vare mjuk behaglig formula och diskret färgmix.”
Årets ögonmakeup över 250 kr: Shiseido Satin Eyecolour Trio – E Saether. Motivering: ”Snygg skuggtrio med exceptionellt lyxig formula, som är en njutning att måla på locken. Att det är vacker lyster, och inte skimmer på finishen gör oss lyckliga.”
Årets mascara under 250 kr: MAC Haute & Naughty Lash – MAC. Motivering: ”En verkligt genialisk uppfinning, som ger galet långa fransar när du önskar, men även klarar att hålla igen med fin vardagseffekt som resultat. En färgklick som lyser upp i sminkväskan.”
Årets mascara över 250 kr: Helena Rubinstein Lash Queen Sexy Blacks – L´Oréal Luxury Products. Motivering: ”Vacker som en dröm på ytan och krämig på insidan ger den här mascaran oss snabb tillfredställelse med djupt svarta och eleganta festfransar med bara ett par borsttag.”
Årets läpprodukt under 220 kr: MAC Cremesheen Glass – MAC. Motivering: ”Elegant hylsa som rymmer en mjuk och sofistikerad glans. Det sitter dessutom perfekt, utan att någonsin kännas klistrigt på läpparna.”
Årets läpprodukt över 220 kr: Yves Saint Laurent Rouge pur Couture – L´Oréal Luxury Products. Motivering: ”Ett underverk till stift. Den sammetslena färgen sitter snyggt, tryggt och skönt genom både lunchdejter och middagsbjudningar.”
Årets munvård: Pepsodent Anti-Age – Unilever. Motivering: ”Fluor är och förblir den viktigaste ingrediensen i tandkräm för att tänderna skall bli långlivade. Om en produkt utöver detta även kan förebygga problem med tandkött och få tänderna att se unga ut, så har vi en riktigt bra produkt. När den dessutom har en väl avvägd smak och ger en fräsch känsla i munnen efter borstningen, så är det en vinnare.”
Årets svenska produkt: Depend Art Liner Nageldekorationslack – Depend Cosmetics. Motivering: ”Ett både snabbt och kul sätt att hotta upp manikyren med artistisk perfektion. Lockar fram den inre konstnären med roliga lack.”
Årets svenska produkt: Hype by Mood – Hardford. Motivering: ”Med ett tydligt nordiskt formspråk och en sammanhållen serie gjord för nordeuropeiskt hår är det en serie där innehåll och stil går hand i hand.”
Årets ekologiska eller naturliga produkt: Kiehl´s Acai Damage Repairing Skin Care – L´Oréal Sverige. Motivering: ”Med en imponerande hög halt av ekologiska ingredienser har man lyckats få fram en riktigt fin lotion med härligt len konsistens, behaglig doft och en uppfräschande effekt på huden.”
Årets kampanj: L´Oréal Paris Volume Million Lashes – L´Oréal Sverige. Motivering: ”Genom uppfinningsrikedom, humor och fingertoppskänsla för tajming lyckades företaget skapa tidernas mesta kampanj. Få kunde undgå den sprudlande entusiasmen i lanseringen, tack vare en bokstavligen guldkantad kampanj som effektivt utnyttjade alla tillgängliga kanaler, och det på en och samma gång tv, print, utomhusreklam, web, gyllene stolar i Stockholms tunnelbana och entusiastiska ambassadörer på stan visade att en god, och väl genomförd, idé är guld värd.”
Årets hårschampo – Konsument: Franck Provost Expert Repair Shampoo – L´Oréal Sverige. Motivering: ”Prisvärt hårschampo, som överraskar och ger en proffskänsla gång efter gång utan att svika.”
Årets hårschampo – Frisör: Pureology Super Smooth Shampoo – L´Oréal Sverige. Motivering: ”Ett osvikligt schampoo som levererar glans, lyster och resultat direkt.”
Årets hårbalsam & conditioner – Konsument: Sachajuan Over Night Repair – Scandinavian Cosmetics. Motivering: ”En nischad och nyskapande produkt, som förbättrar hårets kvalité utan att kompromissa.”
Årets hårbalsam & conditioner – Frisör: Kérastase Chronologiste – L´Oréal Sverige. Motivering: ”Magisk lyx, som förför användaren med ceremoniella undertoner och efterlämnar ett hår fyllt av liv.”
Årets hårvårdsserie – Konsument: Franck Provost – L´Oréal Sverige. Motivering: ”Med en serie som ger mycket lyx för lite pengar har en fransman tagit Sverige med storm.”
Årets hårvårdsserie – Frisör: Style Masters – Colomer. Motivering: ”Konceptstark serie med kaxig attityd och professionellt resultat oavsett hårkvalité.”
Årets hårstyling – Konsument: Urban by Björn Axén Sparkle Explosion – Scandinavian Cosmetics. Motivering: ”En produkt som det sprakar om och som tilltalar alla sinnen. Som champagne för håret.”
Årets hårstyling – Frisör: Kérastase Homme Capital Force Densifying Modelling Paste – L´Oréal Sverige. Motivering: ”Uppstickare utan klibb där strukturen och den proffsiga känslan bevaras i alla väder och situationer.”