De vill höja kvalitén på fillerbehandlingarna

Skönhetsindustrin har länge brottats med problemet om hur fillerbehandlingar ska bli bättre och säkrare.
Nu går Mareli Medical som bolag ut och genomför de satsningar som har saknats på marknaden.
– Branschen måste förändras till det bättre, säger vd:n Markus Nilsson.

Kompetens och erfarenhet är två av de viktigaste faktorerna för att en kund ska få en tillfredsställande fillerbehandling. Men konkurrensen mellan distributörerna som säljer de olika produkterna är stenhård. Att kränga så mycket produkter som möjligt verkar vara det viktigaste för bolagen.

– Det har gjort att säkerhet och kvalité inte prioriteras lika mycket. Vi som distributörer måste ta vårt ansvar så att behandlingarna blir bättre och säkrare, säger Markus Nilsson som tillsammans med sin partner Elias Assarsen driver Mareli Medical.

Fillerbehandlingar lanserades i Sverige under mitten av 1990-talet. Injektionsmetoden används för att släta ut rynkor och skulptera ansikte och läppar för att få ett ungdomligare och fräschare utseende.

Ett stort problem för klinikerna är att inköpspriserna på fillers har varit för höga vilket i förlängningen inneburit att behandlarna, som ofta är småföretagare, inte haft råd att höja sin kompetens och kvalité. Det trots att man är verksamma i en bransch som ständigt utvecklas.

Mareli Medical, som idag arbetar med över 2000 kliniker i Europa, kan genom EU:s importregler erbjuda sina kunder samma kvalitétsfillers som övriga distributörer ­– men till ett betydligt lägre inköpspris.

– På det här sättet får klinikerna större vinst vilket gör att de kan ta sin verksamhet till en högre nivå, vilket naturligtvis också gynnar deras konsumenter, säger Markus Nilsson och fortsätter:

– För att få bukt med problemen i branschen krävs högre vinster och bättre utbildning samt ett större ansvarstänk bland distributörerna.

mareli_liten3Fillerbehandlingar används bland annat för att släta ut rynkor. 

Merparten av utbildningarna genomförs idag av distributörerna som enbart utbildar i sina egna varumärken. På det sättet knyter man klinikerna till sina specifika produkter och kan då fokusera på merförsäljning. Tidigare har klinikerna i princip varit tvingade att knyta upp sig till ett varumärke för att få utbildning eller stöd.

I vissa fall har det till och med varit försäljningschefen, utan någon som helst medicinsk utbildning, som står och håller i sprutan.

– Det är ju helt vansinnigt att det finns bolag på marknaden som agerar så. I snitt läggs mellan 30 till 50 procent av kurstiden på införsäljning av deras produkter, vilket vi tycker är helt fel. Den tiden bör istället läggas på kompetenshöjande insatser med objektivt kursmaterial som gör behandlingarna bättre och säkrare, säger Markus Nilsson.

Mareli Medical har därför lanserat Mareli Academy, den första utbildningen i landet som utbildar behandlarna i olika varumärken.

– Vi lägger betydligt mer tyngd på anatomi, injektionsteknik och vad man ska göra när något går fel. Dessutom har vi lanserat en jourlinje som har öppet dygnet runt, dit alla kliniker kan ringa för att få professionella råd oavsett var man gör sina inköp, berättar Markus Nilsson och fortsätter:

– Det är bara några av de insatser som vi verkställt. Målsättningen är att höja kvalitén och säkerheten på de olika behandlingarna. Något som alla i branschen har pratat om sedan 90-talet då fillers introducerades på marknaden.

Trots att Mareli Medical fokuserar på förbättring så har de stött på ett visst motstånd. Vissa aktörer har gjort allt för att stoppa dem genom smutskastning och andra okonventionella metoder.

– Vi tycker det är hemskt tråkigt att man agerar så här. Det är oacceptabelt och vi har därför stämt en agentur i marknadsdomstolen och konkurrensdomstolen. Vi vill väl och så här får man inte agera, avslutar Markus Nilsson.

Redaktionen
Publicerad: 28 oktober 2016
Foto: Per Andersson & Alamy

13 skönhetstrick alla borde känna till

Här är tipsen som plockar fram ditt snyggaste jag