Lässugen?

Charlotta Flinkenberg står i startgroparna för att lansera den nya tidningen CHIC.
Med mode, kändisar – och massor av skönhet.
– Vi ska vara snabbare och snyggare än alla andra, säger hon.

Den 17 juni kommer det första numret av CHIC ut.
-Det är med skräckblandad förtjusning jag gör det här. Jag har ont i magen ibland. Men det är jätteskoj samtidigt, säger chefredaktören Charlotta Flinkenberg, 37.

Tidningen kommer
att kosta 25 kronor och den tänkta upplagan är 70000 exemplar.
-CHIC ska lanseras med en stor kampanj. Det blir reklam på bio, på tv, annonser på stan och ett samarbete med galapremiären av Sex and the City-filmen i Sverige. Den är ju samma vecka som tidningen kommer ut, säger Charlotta.

Kvinnor över 25
år är målgruppen. Det är en mycket konkurrensutsatt marknad.
-Ja, så är det. Men vi är ingen traditionell tjejtidning med horoskop och sexspalter. Vi ska stå på tre ben, shopping, skönhet och kändisar. Vi är vässade och nischade, vi ska inte ha något för alla.

Charlotta utlovar
ett så kallat glossy weekly-magasin med inspiration från internationella förebilder som Grazia och Look.

-Eftersom vi
kommer ut varannan vecka kommer våra shoppingtips att vara mycket aktuella. Vi kommer också att presentera ett stort urval av kläder, både lyx och budget. För svenska kvinnor vill både synda och fynda. Sofis mode som kommer ut varje vecka har nästan bara budgettips, och månadsmagasinen visar nästan bara dyra grejer. Vi visar en större spännvidd av det bästa shoppingutbudet i alla prisklasser.

CHIC kommer
även att innehålla en massa skönhets- och kändisnytt.
-Men det blir inget taskigt kändismaterial. Det ska vara just chict, och inga närbilder på kändisars celluliter.

Dessutom lanseras
en sajt, chic.se, samtidigt som det första numret av tidningen kommer ut.
-Det blir en riktigt bra sajt, vi har satsat mycket på den, säger Charlotta.

Med en bakgrund
på Veckorevyn och Glamour har hon med sin fingertoppskänsla för tjejtidningsbranschen valt ut de 13 personer som förutom henne jobbar med CHIC.
-Vi tror att vi gör en tidning som många har saknat. Den ska bli ett måste i varje trendintresserad kvinnas liv, säger Charlotta.

Becky Bergdahl
[email protected]

Bildspel: Lässugen?

Bildspel: Lässugen?

2008-06-04 09:40:00

Publicerad: 4 juni 2008

Arbetar du med en psykopat?

Här är varningstecknen som gör att du måste se upp