Skönhet som gör gott

Konsumenterna kräver i allt högre grad makeup och hudvårdsprodukter med djur- och miljövänliga ingredienser. Skönhetsföretagen har lyssnat – och fokuserar nu på innehållet.

Vi konsumenter har blivit mer medvetna och kräsna när det gäller innehåll, och nu väljer många av de stora skönhetsföretagen att göra reklam för det som finns i produkterna istället för resultatet.

Schwarzkopf och Disp
är två hårmärken som tagit bort parabener från innehållet i deras produkter eftersom ämnet påstås vara cancerframkallande. Nagellacket Mavalas senaste reklamslogan följs av åtta saker man inte kan hitta i deras lack, ex tungmetaller och animaliska ingredienser.

Hårvårdsföretaget Paul Mitchell är ett av de företag som tagit det hela längre och gjort en långtgående utfästelse för att utveckla och tillverka produkter som respekterar vår planet, såväl miljö som de varelser som lever på den. Därför har de aldrig testat på djur och kommer aldrig att göra det heller.

Ehlena Enmark, kosmetikansvarig
på Djurens Rätt håller med om att folk blir mer och mer medvetna om produkternas innehåll.
-Samtidigt tror jag att konsumenter lever i tron att kosmetikaprodukter inte testas på djur längre, säger hon. Många företag går ut med den informationen, men menar ofta att det gäller slutprodukten-inte ingredienserna.

För att vara säker på att handla en “icke djurtestad“ produkt bör man handla från Djurens rätts lista, berättar hon.
-Vår internationella standard som vi jobbar med, Humane Cosmetics Standard, har en “hoppande kanin“ som symbol och går att hitta på vissa produkter. HCS godkännande innebär att företagen inte handlar med testade ingredienser eller utför djurtester efter ett “slutdatum“ som företagen själva sätter. Detta görs för att sätta press på att framtiden ska eliminera djurtester och ersättas av alternativa metoder. Det finns många olika typer av djurfria metoder som kan ersätta djurförsök. Vanligast är att man använder odlade mänskliga celler, vävnader och organ, berättar Ehlena Enmark.

Paul Mitchell är ett av de senaste företagen som har fått godkänt att använda HCS:s symbol.
-Det är viktigt att man visar på produkterna om man inte testar på djur, så att konsumenten får en chans att välja. Det tjänar ju djuren också på, säger Paul Mitchells ägare Carl Hildingsson.

Här är Djurens rätts lista över kosmetikföretag som tar avstånd från djurförsök:

Arbonne
The Body Shop
Camillas
Biobee
California North
Ceres Aromaterapi
Clemon
Crazy Rumors
Crearome
Dermalogica
Eilas
Färg och förändring
Föllinge
Hard candy
Hälsingehonung
Jäsön
Juice beauty
Kingfisher
Kiss My Face
L'erbolario
L'occitane
Holistica
Liz Earle
Mary Kay
Montagne Jeunesse
Pangea Organics
Paul Mitchell
Pureskin
Queen of Beauty
Raw Gaia
Rejuvi
Rosagården
Rosenserien
Römer
Suki
Too Faced
Urban Decay cosmetics
Urtekram
Beauty without cruelty
Valleberga Örtprodukter

Av Ellen Franzén

Bildspel: Skönhet som gör gott

Bildspel: Skönhet som gör gott

[email protected]

2009-05-25 12:59:00

Publicerad: 25 maj 2009

Arbetar du med en psykopat?

Här är varningstecknen som gör att du måste se upp