Den 15 april hölls skönhetsårets viktigaste evenemang på Berns i Stockholm. På Swedish Beauty & Cosmetics Awards korades 2009 års bästa skönhetsprodukter. Inför galan fick vi en pratstund med Christina Mattsson på Kemisk-tekniska leverantörförbundet, KTF, branschorganisationen som arrangerade galan.
Vad är syftet med Swedish Beauty & Cosmetics Awards?
-Det är att uppmärksamma och främja hygien- och kosmetikbranschens alla fantastiska produkter.
Hur många kategorier kommer det att vara i år?
-Det är 16 produktgrupper, varav de flesta är uppdelade i två priskategorier. En ny kategori i år är ekologiska produkter.
Hur går det till när ni väljer ut de vinnande produkterna?
-Det är en mycket omsorgsfull process. Vi börjar med att dela in och bestämma vilka kategorier av produkter som ska tävla, och sedan har vi olika parametrar för varje produktkategori, till exempel “hudkrämer under 200 kronor“. Det kan vara allt från doft till design och att den lever upp till vad den lovar.
-Varje jurymedlem sätter ett betyg från 1 till 5 och räknar sedan samman sina poäng för varje produkt. Sen sammanställer vi alla jurymedlemmars poäng och de produkter som har fått de högsta poängen blir nominerade. Om två produkter skulle få samma poäng så har vi en sluten omröstning om vilken produkt som bör vinna i kategorin.
Hur många sitter med i juryn?
-Vi har nio platser, men två av platserna delar två personer på. Juryn är unikt sammansatt med allt från produktspecialister till journalister.
Hur gör ni för att betygsätta produkter som behöver användas i flera veckor för att ge effekt?
-Vi har avsiktligt lagt upp det så att vi prövar de produkterna under en längre tid, innan vi betygsätter dem.
Vad utmärker en bra produkt?
-Bra funktion, bra känsla, lättåtkomlig förpackning, att den lever upp till det den lovar, rätt färg -det finns hur många parametrar som helst och det varierar beroende på vilken produktgrupp det är.
Kan ni se några särskilda trender just nu inom skönhetsbranschen?
-Ja, vi kan ju se att intresset för naturliga och ekologiska skönhetsmedel ökar just nu. Vi ser också trenden att konsumenter köper ur alla kategorier, det vill säga att man kanske köper en dyr mascara men en billig hudkräm.
2010-04-14 13:24:00