Eva Hedlund är Senior Buyer för Semi Selective Cosmetics på Axstores AB. Hon har varit med i juryn för makeup, doft och hudvård på Swedish Beauty & Cosmetics Awards sedan starten och berättar nu för improveme.se om årets juryarbete inför galan 13 april.
Hur upplever du arbetet i juryn?
-Det är jättekul. Först ses vi en gång och pratar ihop oss om vad det kommer vara för kategorier. Sen börjar produkterna drösa in, då kan man få lite panik när det är 400 grejer som ska testas och utvärderas. Men det är väldigt roligt.
Du har varit med i juryn sedan första början, hur har det förändrats sedan dess?
-I början var vi väldigt strikta och regelrätta, nästan lite rädda för att diskutera de vinnande produkterna eftersom det bara skulle handla om poängen. I dag är vi lite modigare och tuffare, och för gärna ett resonemang kring vad det är som gör att en viss produkt vinner.
Vad finns det för värde i att ha den här typen av tävling?
-Det är att vi i branschen kan göra en väldigt grundlig utvärdering av de olika produkterna. Popkulturella tidningar som utser de bästa skönhetsprodukterna går kanske mer efter vilka märken som passar dem själva, men här testar vi dem väldigt noggrant efter ett flertal olika kriterier. Själva galan är också ett tillfälle för hela branschen att träffas och prata.
I år har ni delat upp det så att det finns en hårvårdsjury och en jury för makeup, hudvård och doft. Vad finns det för fördelar med det?
-Vi tyckte att det behövdes en separat hårvårdsjury, eftersom det är himla svårt för oss i den ordinarie juryn att kora hårprodukterna. Vi kände att vi var lite ute på hal is, därför bestämde vi oss för att tillsätta en jury med proffs inom hår.
Vilka trender ser ni just nu inom hudvård, makeup och doft?
-Inom hudvård är det fukt, fukt, fukt som gäller, produkter som binder fukten i huden är väldigt populära. Naturliga och ekologiska produkter fortsätter också att gå bra och anti-age är fortfarande stort.
-Inom doft går det bäst för lyxsegmenten, med dofthus som YSL, Chanel och Dior. Lifestyledofterna backar lite grann, medan kändisdofterna fortfarande går bra -men under en ganska kort tid, ofta när kändisen släpper en ny skiva eller film. Sommardofterna är väldigt populära och folk börjar skriva upp sig på väntelistor redan i januari för att få sommarens dofter från till exempel Escada och Marc Jacobs, de har blivit något av ett samlarobjekt.
-Inom makeup är röda läppar och sotade ögon fortfarande en trend. Vi vill ha täta, tjocka fransar och betalar gärna för dyra fransserum som får ögonfransarna att växa. Den starkaste trenden är dock naglar, de ses i dag som en accessoar som ska matcha kläder, väskor och skor. Det är inte bara fransk manikyr eller ett rött favoritlack som gäller längre, utan vi lackar naglarna i otroligt många olika nyanser och mönster.
2010 års Swedish Beauty & Cosmetics Awards går av stapeln den 13 april på Cirkus i Stockholm.
2011-04-08 06:57:00