Olaglig nätförsäljning av skönhetsprodukter

improveme.se

Skönhetsprodukter håller vad de lovar – åtminstone om de säljs i butik. KTF stämmer nu ett näthandelsföretag som de påstår sålt olagliga fuskprodukter på internet.

Internet har varit ett bekvämt, smidigt och snabbt sätt att handla genom ända sedan det uppkom. Allt på nätet är dock inte äkta vara, det finns så kallade ”fuskprodukter” som inte uppfyller svenska regler på vad en skönhetsprodukt får innehålla.

– Det är en riktig djungel av olaglig verksamhet. Det är fullständigt oacceptabelt att det kan fortgår som det gör nu. Myndigheterna måste börja kontrollera näthandeln precis som de gör med resten av branschen, säger Christina Mattsson, utbildningsansvarig på Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet (KTF), till di.se.

Anledningen till den olovliga försäljningen är på grund av det billiga inköpspriset från exempelvis Kina, som sedan säljs dyrare till köparen. På så sätt tjänar näthandelsbolaget extra pengar utan att behöva uppfylla EU:s hälsokrav.

– Alla som arbetar med det här vet att många produkter som säljs på internet kommer från gamla lager i utländska konkursbon eller är rena piratkopior. Det är väldigt svårt att kontrollera kvalitén och varifrån varorna kommer, säger en vetande person inom skönhetsbranschen till di.se.

Nu stämmer KTF näthandelsfirman Vivamondo som, enligt stämningsansökan, olagligt ska ha fört in ansiktstvätt av märket Dermatologica. De påstås även ha skrapat bort originalkoden på flaskorna för att dölja det riktiga inköpslandet -Kina.

– Vi gör det här för att statuera ett exempel. Det finns många som struntar i lagstiftningen eller rör sig i gråzonen och vi vill visa dem att det inte är okej, säger Mattsson.

Robert Scherman, talesperson för Vivomondo Limited, säger dock till improveme.se att de alltid erbjuder äkta varor till sina kunder.

-Vivamondo erbjuder endast hundra procent original- och äkta produkter inom skönhet. Vår övertygelse är och har alltid varit att man låter kunderna välja hur de vill handla, en fri konkurrens med lika villkor för alla aktörer. Vissa kunder kommer alltid att vilja handla i den lokala butiken medan andra hellre handlar på internet, precis som vissa handlar i Sverige och andra internationellt. Själva produkten är densamma.

Varor som inte följer EU:s hälsokrav kan innebära en fara för konsumenten.

– Jag ser risker med att man kan ta in farliga produkter som är felmärkta eller rena kopior, säger chefen på myndighetens enhet för kosmetika och hygienprodukter, Susanne Zakrisson, till di.se.

Än så länge finns inga ordentliga åtgärder till problemet, men det är Läkemedelsverkets ansvar att kontrollera att skönhetsprodukter som säljs i Sverige uppfyller alla krav.

Ett skönhetskrig pågår.

Ett skönhetskrig pågår.

Christina Mattsson är utbildningsansvarig på Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet (KTF).

Christina Mattsson är utbildningsansvarig på Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet (KTF).

[email protected]

2012-06-27 14:16:00

Publicerad: 27 juni 2012

13 skönhetstrick alla borde känna till

Här är tipsen som plockar fram ditt snyggaste jag