Allt fler svenskar konsumerar kosmetika på nätet. Vår ökade kunskap om skönhet och online-service gör det lättare att klicka hem produkter.
Det handlar om bekvämlighet, säger Jakob Marum, nordisk chef på Clinique.
Att handla kläder på nätet har länge varit populärt, men nu har även e-handeln inom kosmetika ökat.
-Ingen vet exakt hur stor andelen är, men jag gissar på allt mellan 5 till 20 procent av den totala försäljningen av skönhetsprodukter, säger Jakob Marum, som nyligen var med och lanserade Clinique.se.
Jakob tror att den största anledningen till ökningen beror på vår stressiga vardag, där vi vill spara tid. Tillgängligheten är ytterligare en orsak. Nu har folk som bor i glesbygdsområden, där Kicks, Åhléns och NK inte finns runt hörnet, också tillgång till alla skönhetsmärken.
-Vi på Clinique vill att våra produkter ska vara lätta att köpa och till priser som alla har råd med. E-handel var ett viktigt steg i den riktningen. Nu kan kunderna klicka runt bland våra produkter medan barnen sover, säger Jakob om den nya satsningen.
Lena Arlund är utbildningsansvarig på Clinique i Sverige och har jobbat på företaget i 26 år. Hon tror att kundernas ökade kunskap inom kosmetika också är en bidragande faktor till att fler handlar på nätet.
-Förut var det personalen i butik som informerade kunderna. Nu finns det så mycket information på nätet och kunderna är mer pålästa än någonsin, säger hon.
För att erbjuda samma service som i butik har Cliniques webbshop flera verktyg för att kunderna ska kunna göra hudanalyser online, baserat på frågor om hudproblem och livsstil, samt videor med makeup-guider och inspiration.
-Många kommer till oss på grund av att de har någon form av problemhy, därför är det viktigt att vi kan ta fram skräddarsydda lösningar för just dem, säger Lena.
Hon menar dock att Clinique.se inte kommer att kunna ersätta den personliga servicen.
-Många föredrar fortfarande det personliga mötet i butik och vill kunna klämma och känna på produkterna innan de köper dem.
Den nylanserade webbshoppen vänder sig till både kvinnor och män i alla åldrar.
-Många äldre konsumenter har använt vår hudvårdsserie 3-stegssystemet i över 40 år. Vi har också många yngre som köper sin första mascara från Clinique eller använder vår Anti Blemish-serie mot finnar, säger Jakob Marum.
2014-03-28 10:26:00