Glansiga, inoljade kroppar har gjort comeback senaste året i modevärlden. Kampanjer som osar sex tyder på en ny trend. I denna krönika undrar chefredaktör Ricki Petrini om den inoljade kroppen lämnat sängkammaren och intagit finrummen på allvar.
Vi har sett den förut, bilden av en inoljad kropp, gärna smal och atletisk, med en blänkande len yta som reflekterar blixten från kameran. Själv tänker jag på 90-tal och som åttiotalist växte jag upp med ett kroppsideal som skvallrade om timmar och åter timmar på det lokala gymmet. Det var idealet då, men sen kom vändningen.
Så här i mitten på 2010-talets Sverigekarta råder det visserligen en rikstäckande träningsepidemi, men numera är det mer fokus på resultatbaserad träning än svällande muskler och smal midja. Flera gånger tidigare har vi här på improveme.se skrivit om rekordsiffror på startlinjen i flera av landets många motionärslopp. När förra årets julklapp, aktivitetsarmbandet, också speglar detta nyfunna behov att mäta sina träningsresultat, inser man att idealet har förändrats.
Men långt innan folk började hetsa varandra med sina träningsresultat i sociala medier, visade 00-talet att den smala och taniga kroppen erövrat rampljuset. Vi drömde om att se ut som smala Carrie Bradshaw (TV-serien Sex & the City) och tyckte spinkiga Anders ”Moneybrother” Wendin var det hetaste vi sett i ett par stuprörsjeans. Stentvättade jeans och porslinsbleka ansikten tävlade mot spraytan-maffian och silikonlobbyisterna. Så här i efterhand vågar jag ändå påstå att stuprörshipstern vann kampen som årtiondets stilikon.
Vinterns mediabomb, signerad Kim Kardashian West, var egentligen lika otippad som humoristisk. Hennes inoljade skinkor prydde sidorna i New York-baserade magasinet Paper (se bild ovan) och den virala succén var ett faktum. Inoljad dokusåpakändis, jo visst, men var inte Kim känd för sitt tokpudrade, matta ansikte? Och inoljade, nakna skinkor – verkligen PK?
Tydligen var det politiskt okej och modevärlden hängde genast på. I början av december i fjol släppte Alexander Wang sin nya denimkollektion och på sin Instagram lade designern upp en teaser från kampanjen. På bilden ser vi halvnakna modellen Anna Ewers (se bild ovan) som för sin ena hand innanför jeansen och smeker sig själv. Magen är inoljad och kladdig och hela bilden osar sex, åtrå och förbjuden lek. Wang, för många i modevärlden en inspiratör och trendsättare, har med kampanjen tagit den inoljade kroppen från sängkammaren in i finrummen.
Senast ut i raden av inoljade, nakna kroppar var Sean ”Diddy” Combs som i kampanjen för sin egna parfym 3 AM skrämde slag på halva Amerikas TV-bolag. I reklamfilmen ser man nakna flickvännen, modellen och sångerskan Cassie (bild nedan) som stryker sig provokativt runt Diddy. De konservativa leden sparkade så klart bakut och vägrade visa kampanjen i rutan. Sociala medier å andra sidan, fick fnatt och den virala effekten var ett faktum.
För mig har kroppsoljor alltid varit ett återkommande inslag på badrumshyllan så fort dimmiga och fuktiga höstmorgnar går över till torr och iskall novemberluft. Huden blir som fnöske och plötsligt hjälper inget annat. Om somrarna är dessa fuktgivande glansgörande produkter en ren styling accessoar. Jag menar, vem vill inte gå runt och blinga med sin återfuktade och friska hy?
Från klassikern Baby Oil, från Natusan till Burts Bees fantastiska Baby Bee. Välj en olja som passar dig, för var så säker – en torr hy har aldrig riktigt lockat till beröring och i år det den inoljade hyn som intagit scenen på allvar.
Rickis 4 favoritoljor – se bilder nedan:
1. First Touch, baby oil, Natusan
2. Baby Bee Nourishing Baby Oil, Burts Bee
3. Shanti Chakra, Indian Rose & Sweet Almond Body Oil, Rituals
4. Beeswax Body Oil, Moonsun Organic