Vikten av att sätta färg på AIDS/HIV

improveme.se

Vad har Rihanna, Lady Gaga & Ricky Martin gemensamt? De är artister som alla varit med i kampanjer mot AIDS. Stjärnor och trendsättande företag har hjälpt till att ge sjukdomen ett ansikte, menar chefredaktör Ricki Petrini. Men hur håller vi konversastionen levande?

Jag minns första gången jag såg en utställning med Herb Ritts. Det var vinter, en kall sådan, och jag var nere i Wien och hälsade på en kompis. Herb Ritts hade då en turnerande utställning av sina mest kända verk och jag minns hur de svulstiga kropparna i bilderna gjorde starkt intryck på mig. Halvnakna stjärnor och supermodeller visade hur skönhet, fitness och konst kom samman i en och samma bild, signerad herr Ritts.

På fotografiska visas nu utställningen Herb Ritts -”In Full Light” och än en gång är 90-talsikonerna tillbaka. Fotografen själv gick bort 2002, endast 50 år gammal. Han var ett av HIV-sjukdomens många ansikten och sedan dess har hans Herb Ritts Foundation varit ett framstående organ som stöder kampen mot AIDS/HIV.

Mode- och skönhetsbranschen var tidig med att ta ställning för denna först kontroversiella sjukdom, som först när den bröt ut på 80-talet hade smeknamnet Gay-cancer. Medan västvärlden har lyckats ta fram allt mer effektiva bromsmediciner är det idag utvecklingsländerna som drabbas hårdast av sjukdomen. Om vanföreställningen, att AIDS går att bota, påverkat hur män och kvinnor idag väljer att skydda sig eller inte, blir det allt viktigare för media att fortsätta belysa sjukdomens nyckfulla beteende.

Som chefredaktör i en skönhetsälskande bransch där yta och trend ofta sätts i det första rummet, gläder det mig att se ansvarsfulla företag som inte bara glatt hoppar på eventuella ekotrender, utan som långsiktigt vågar ta i lite mer kladdiga ämnen, som AIDS.

Mac Cosmetics har sedan lanseringen av sitt läppstift Viva Glam 1994 varit en ledande, och framför allt synlig, aktör i kampen mot sjukdomen. Med artister som Nicki Minaj, Ricky Martin, Lady Gaga och nu senast, Rihanna som ambassadörer för denna viktiga kampanj har man satt HIV/AIDS i rampljuset. Genom att hålla konversationen levande, hoppas man också kunna rädda liv, ett uppdrag lika ärofyllt som självklart.

Att leva med HIV/AIDS är inget man väljer att göra. Det är heller inget som är särskilt enkelt eller okomplicerat bara för att vi idag har bromsmediciner. Tack vare dagens medicinska utveckling finns det hopp för män, kvinnor och barn som smittats, men bromsmedicinerna är endast kosmetika för en annars brutal epidemi. Jag som också känner folk som idag lever med sjukdomen är glad för att denna medicinska kosmetika finns, men därför blir det ännu viktigare att inte lägga lock på konversationen om AIDS/HIV. Vi i skönhetsbranschen kanske inte kan bota en världsepidemi, men vi kan åtminstone fortsätta att sätta färg på en kamp som i slutändan räddar liv.

Viva Glam Rihanna, 195 kr, Limited Edition, MAC Cosmetics. Varje krona går oavkortat till att hjälpa män, kvinnor och barn som smittats av HIV/AIDS.

(Huvudbilden på första sidan: Från vänster: Glen Close, foto av Herb Ritts. Viva Glam Rihanna, MAC. Modell poserar, foto av Herb Ritts.

Bildspel: Vikten av att sätta färg på AIDS/HIV

Bildspel: Vikten av att sätta färg på AIDS/HIV

[email protected]

2014-12-13 10:45:00

Publicerad: 13 december 2014

Arbetar du med en psykopat?

Här är varningstecknen som gör att du måste se upp