8 matmåsten

improveme.se

Ont om tid, pengar eller idéer? Lugn. Vi har tagit fram åtta produkter som löser problemen.

Det är inte alltid lätt att handla mat. Vare sig man är fattig student eller har ett tidskrävande jobb så finns det alltid en ursäkt för att inte laga ordentliga måltider.

Genom att införskaffa sig enkla basvaror som går att använda till flera olika maträtter så kan man emellertid lösa dessa problem.

I bildspelet hittar du nyttig mat som går att använda till mycket.

1. Keso: Går att ha som pålägg till smörgåsen eller direkt i matlagning, och fungerar till både söta och salta varor.

1. Keso: Går att ha som pålägg till smörgåsen eller direkt i matlagning, och fungerar till både söta och salta varor.

2. Spenat: Innehåller få kalorier och är fullproppat med nyttiga vitaminer och mineraler. Järninnehållet gör oss friska och pigga, och vitaminerna ska vara bra för hjärtat. Perfekt att slänga ner i salladen eller omeletten.

2. Spenat: Innehåller få kalorier och är fullproppat med nyttiga vitaminer och mineraler. Järninnehållet gör oss friska och pigga, och vitaminerna ska vara bra för hjärtat. Perfekt att slänga ner i salladen eller omeletten.

3. Kycklingfilé: Går att steka till ris, ha i salladen eller krydda med allt möjligt.

3. Kycklingfilé: Går att steka till ris, ha i salladen eller krydda med allt möjligt.

4. Tomat: I salladen, på smörgåsen, kall eller varm. Med upphettade tomater är det dessutom lättare att få i sig antioxidanten lykopen.

4. Tomat: I salladen, på smörgåsen, kall eller varm. Med upphettade tomater är det dessutom lättare att få i sig antioxidanten lykopen.

5. Ägg: Riklig mängd protein som snabbt går att ordna och är ett bra komplement till de flesta måltider. Dessutom håller hårdkokta ägg upp till en vecka i kylen.

5. Ägg: Riklig mängd protein som snabbt går att ordna och är ett bra komplement till de flesta måltider. Dessutom håller hårdkokta ägg upp till en vecka i kylen.

6. Linser: Bra som basingrediens i grytor, soppor och sallader som bara tar tio till femton minuter att koka upp. Högt proteininnehåll.

6. Linser: Bra som basingrediens i grytor, soppor och sallader som bara tar tio till femton minuter att koka upp. Högt proteininnehåll.

7. Broccoli: Om man är känslig för mejeriprodukter är broccoli ett perfekt alternativ eftersom det är proppat med med kalcium. Istället för en massa mättat fett innehåller det vitamin C som snabbt tar upp kalciumet.

7. Broccoli: Om man är känslig för mejeriprodukter är broccoli ett perfekt alternativ eftersom det är proppat med med kalcium. Istället för en massa mättat fett innehåller det vitamin C som snabbt tar upp kalciumet.

8. Lax: Även om det tar lite längre tid att tillaga laxen så är det bra till mycket, allt från soppor till sallader. Mycket omega-3.

8. Lax: Även om det tar lite längre tid att tillaga laxen så är det bra till mycket, allt från soppor till sallader. Mycket omega-3.

9. Havregryn: Antingen kan man koka upp det på några minuter eller slänga in det i mikron en stund. Ett bra frukostval om man vill hålla sig mätt till lunchen.

9. Havregryn: Antingen kan man koka upp det på några minuter eller slänga in det i mikron en stund. Ett bra frukostval om man vill hålla sig mätt till lunchen.

kevin.krooks@improveme.se

2012-06-14 13:13:00

Publicerad: 14 juni 2012

Spelar storleken någon roll?

En krönika av Ricki Petrini som granskar våra stora nutidsideal